mandag 13. september 2010

Det flerkulturelle Norge.


Det første jeg tenker på som er likt for både kronikken og debatten er skole. Mye av det hun i kronikken og politikerne i debatten ser på som problem, og det de prater mest om er hvordan skolene er delt inn. Og hvordan/hvor folk bor i Norge.
På mange skoler er klassene delt inn i klasser hvor de som er etnisk norske går sammen og de som er utenlandske går i samme klasse. Jousif giliani og Jan Bøhler mener at man burde slå sammen klassene slik at de utenlandske kan lære seg norske tradisjoner, og bli mer inkludert i det norske samfunnet.
Christian Tybring-Gjedde har skrevet en kronikk om hvordan han synes om hvordan de utenlandske som kommer til Norge fungerer i samfunnet. Han mener det er for mange innvandrere, de tvinger etnisk norske til å flytte for de føler at deres barn ikke får de nødvendige behovene der de bor. For eksempel i Groruddalen, der det er flertall av innvandrere, og i noen klasser er det kanskje bare 1/3 av klassen som er etnisk norske. Men dette kan vel også være bra? Barna lærer seg forskjellige kulturer fra forskjellige land på skolen, og ikke bare ved å lese om dem.
Mange av politikerne som uttaler seg om situasjonen på Grorud og Holmlia vet egentlig ikke så mye om hvordan livet er for de som bor der. For de bor på vestkanten i Oslo hvor det knapt fins mennesker med litt fler pigmenter i huden. Det er vanskelig for en politiker som bor på vestkanten å sette seg inn i situasjonen til de som bor på Grorud og Holmlia. Audun Lysbakken fra SV gir klart uttrykk for dette. Han sier " Her får en mann som bor på vestkanten lov til å definere hvordan virkeligheten er for de som bor i Groruddalen" Han mener også at mange begynner å bli lei av at FRP forteller hvordan folk, som bor på steder med mange innvandrere, har det.
Men hva med skolene? Burde vi gjøre som på fjell, hvor de har fått til å ha barn fra flere kulturer sammen, og likevel beholdt de norske tradisjonene. De har også klart å få med seg de utenlandske barna i kirken. Der de ikke må synge om Jesus osv, men bare være der, å lære om vår kultur.Det er jo ikke alle skoler som klarer dette. I kronikken leste vi om et barn som ikke ble godtatt som norsk, selv om han var født i Norge, og morsmålet hans var norsk. Skolen ville dele de etnisk norske og innvandrere inn i egne klasser. Gjør dette det bedre for innvandrere å sette seg inn i den norske kulturen? Eller blir det bedre for de etniske norske? De får venner fra sin egen kultur,men lærer kanskje ikke like mye om andre kulturer? Det er mange spørsmål som mangler svar når det kommer til innvandrere på skolen. Jeg håper bare at én dag kan alle bo der vi vil, leve som vi vil, MED hvem vi vil, og ikke dømme andre etter hvordan de ser ut og hvor de kommer fra.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar